Tramwaje elblaskie

Tramwaje na ulicach Elblaga

Historia, tabor, zajezdnia

Historia

22.11.1895 - uruchomienie dwóch pierwszych linii tramwajowych: nr 1: Dworzec - Grunwaldzka - Pl.Słowiański - Stary Rynek - przystań nad rzeką Elbląg i nr 2: Pl.Słowiański - Stary Rynek - Brama Targowa - Królewiecka/Dąbka

22.5.1897 - uruchomienie linii nr 3: Stary Rynek - Bażantarnia; przedłużenie linii nr 2 do dworca

1901-1905 rozbudowa zajezdni przy ul. Szpitalnej

1916 - przejazd tramwajem od dworca kolejowego do stoczni Schichau cesarza Niemiec Wilhelma II

1927 - uruchomienie linii do ul. Obrońców Pokoju i do Saperów

1928 - otwarcie drugiej zajezdni przy ul. Browarnej

1.6.1945 - wznowienie ruchu na pierwszej linii tramwajowej po wojnie (Dworzec - ul. Obrońców Pokoju)

1.11.1945 - wznowienie ruchu na drugiej linii tramwajowej po wojnie (ul. Marymoncka - ul. Bema)

3.4.1947 - uruchomienie linii nr 3 (pl. Słowiański - Agrykola)

15.2.1951 - oddano do użytku odcinek linii od Dworca PKP do ul. Druskiej

1955 - budowa pętli na ul. Druskiej i Obrońców Pokoju

1955-1957 - budowa pętli na ul. Bema i w Parku Bażantarnia (skrócenie trasy do mostu na rzece Kumieli), budowa drugiego toru na ul. Grunwaldzkiej

1957 - pierwsze dostawy wagonów 5N i 5ND

1967 - likwidacja linii nr 3 do Agrykoli

1968 - wycofanie tramwajów ze Starego Miasta i skierowanie ich przez ul. Pocztową

15.4.1980 - dwa pierwsze wagony 805Na w Elblągu

24.11.1986 - przedłużenie trasy do osiedla Zawada; otwarcie nowej linii nr 3

1995 - stulecie tramwajów elbląskich

12.12.1996 - ostatni dzień kursowania wagonów 5N i 5ND

styczeń 1997 - wprowadzono do ruchu wagony niemieckie GT6

31.8.2002 - uruchomiono linie nr 4 i 5 na nowej dwutorowej trasie w ul. Płk. Dąbka, od pl. Jagiellończyka do ul. Obrońców Pokoju

10.6.2004 - uruchomiono linię tramwajową M na trasie ul.Marymoncka (Las Bażantarnia) - Królewiecka - Browarna - Obrońców Pokoju - Ogólna

2006 - budowa (przedłużenie) linii tramwajowej w ciągu ul. Ogólnej przez osiedle Nad Jarem

Mapka tras tramwajowych po oddaniu do użytku ul. Ogólnej

Od 2007 - budowa dwutorowego odcinka w ciągu al. Odrodzenia; budowa dwutorowego odcinka w ciągu ul. Fromborskiej od Ogólnej do Królewieckiej oraz w ciągu ul. Królewieckiej od ul. Fromborskiej do skrzyżowania ul. Marymonckiej z Piłsudskiego; budowa odcinka w ciągu ul. 12 Lutego od skrzyżowania ul. Teatralnej, Nowowiejskiej i Królewieckiej do ul. Grota Roweckiego i w ciągu ul. Grota Roweckiego od 12 Lutego do ul. Grobla św. Jerzego

Mapka tras tramwajowych po oddaniu do użytku ul. Królewieckiej, Fromborskiej i Odrodzenia

Tabor

1.1.2004 w eksploatacji były polskie wagony 805Na w ilości 21 sztuk oraz niemieckie GT6, zakupione pod koniec 1996 roku jako używane i wycofane z ruchu w Mainz. Jest ich 19 sztuk, w tym 12 dwukierunkowych i 7 jednokierunkowych.

Tabor tramwajowy obsługuje pięć linii o długości: linia nr 1 - 8,0 km, linia nr 2 - 7,6 km, linia nr 3 - 6,4 km, linia nr 4 - 7,6 km, linia nr 5 - 6,0 km, łącznie 27 km toru pojedynczego (długość torowiska 16 km). W roku 2003 tramwaje przewiozły 7,8 mln pasażerów (29% ogółu przewozów ZKM, reszta przypada na autobusy). Firma zatrudnia 150 pracowników. Zobacz też schemat sieci tramwajowej, dawny i obecny.

Dane techniczne wagonów silnikowych typu 805Na, prod. Konstal Chorzów:

- czteroosiowe, jednoczłonowe, lata produkcji 1979-1990, długość 13 500 mm, szerokość 2 400 mm, wysokość 3 400 mm, rozstaw kół 1000 mm, silniki 2x41,5 kW, miejsc siedzących 20, miejsc stojących 105, masa własna 16 800 kg, maksymalna prędkość 70 km/godz. Numeracja wagonów: 041-061.

Dane techniczne wagonów silnikowych typu GT6 prod. Düwag Düsseldorf i Nordwaggon Bremen:

- jednokierunkowe: sześcioosiowe, przegubowe, lata produkcji 1960-1961, długość 19 095 mm, szerokość 2 200 mm, wysokość podłogi 880 mm, rozstaw kół 1000 mm, masa 19 500 kg, maksymalna prędkość 70 km/godz., moc silników 2x95 kW, napęd na przedni i tylny wózek, miejsc siedzących 42, miejsc stojących 120. Numeracja wagonów prod. Düwag: 237, 238, 241, 242 (w remoncie), 243, 244 i 245.

- dwukierunkowe: sześcioosiowe, przegubowe, lata produkcji 1958-1965, długość 20 120 mm, szerokość 2 200 mm, wysokość podłogi 880 mm, rozstaw kół 1000 mm, masa 22 700 kg, maksymalna prędkość 60 km/godz., moc silników 2x110 kW, napęd na przedni i tylny wózek, miejsc siedzących 44, miejsc stojących 125. Numeracja wagonów prod. Nordwaggon: 221, 222, 223, 224, 225 i 227 (wycofany). Numeracja wagonów prod. Düwag: 229, 230, 232 (wycofany), 233, 234 i 235.

Zajezdnia

Jedyna od czasów wojny zajezdnia tramwajowa z 1928 roku mieści się przy ul. Browarnej. Druga, niegdyś przy ul. Szpitalnej, nie ocalała po II wojnie światowej i została zlikwidowana. Na Browarnej stacjonują obecnie 42 wagony tramwajowe oraz wozy zaplecza technicznego, dwa pogotowia torowe i dwa pługi odśnieżne. Cennym eksponatem jest odrestaurowany skład 5N+5ND 012+154, jedyne zachowane w Elblągu wagony produkcji Konstal Chorzów tej generacji. Skład jest sprawny technicznie, służy wycieczkom i miłośnikom tramwajów. Latem 2003 wagon 012 został wypożyczony do Olsztyna na życzenie mieszkańców, w związku z 650-leciem miasta. Obecność tramwaju na olsztyńskim rynku miała wyrażać chęć przywrócenia komunikacji szynowej w tym mieście, zlikwidowanej 20.11.1965. [zdjęcie 1] [zdjęcie 2]

Na zdjęciach:

- skład Konstal 5N+5ND 012+154 z 1960 roku

- strona czołowa, stanowisko motorniczego i wnętrze wagonu silnikowego 5N 012.

- składy rezerwowe gotowe do wyjazdu na miasto w razie potrzeby

- wagon 805Na 055 na kanale hali przeglądowej, od 5.6.2003 kursuje w barwach i

  symbolach Unii Europejskiej

- miejsce przechowywania tablic kierunkowych

- wagon techniczny 5N 029

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

 

Sklad 5N+5ND 012+154

Wagon 5N 012

Sklad 5N+5ND 012+154

Stanowisko motorniczego

Wnetrze wagonu

Wagony rezerwowe

Wagony rezerwowe

Wagony rezerwowe

Hala przegladów

Tablice kierunkowe

Wagon techniczny

.
aktualna zdjęcia 1 zdjęcia 2 zdjęcia 3 zdjęcia 4 zdjęcia 5

Strona glówna